fbpx
0048 71 738 22 26
info@kordyjak.pl

Burberry

Burberry
Torebka BurberryLiczący sobie ponad 150 lat ekskluzywny brytyjski dom mody, początkowo był tylko małym sklepikiem z płaszczami w hrabstwie Hampshire, który założył 21-letni Thomas Burberry. Uszyte przez niego ubrania były zawsze starannie wykończone, co przedłużało ich żywot na tyle, by nieraz ojcowie mogli przekazywać je swoim synom. Nic więc dziwnego, że młody sukiennik szybko zyskał sobie grono wielbicieli, a liczba klientów stale rosła, co przyczyniło się do przeobrażenia małego sklepiku w spory magazyn. Jednak dla Thomasa Burberry największym marzeniem było stworzenie płaszcza doskonałego, takiego, który skutecznie ochroni przed każdym deszczem i mrozem, a jednocześnie umożliwiałby wentylację. I tak, w 1880 roku, po wielu eksperymentach, wynalazł jednobarwny, nieprzemakalny, odporny na podarcia i oddychający materiał, który nazwał gabardyną. Dla Wielkiej Brytanii, gdzie przez większość roku przeważa pora deszczowa, gabardyna okazała się wielkim przełomem.

Gabardynowe płaszcze sprawdziły się u rybaków w trakcie sztormów, u alpinistów, lotników, polarników, a nawet u żołnierzy. Docenił ją również król Edward VII, zwracający się do kamerdynera słowami „podaj mi moje Burberry”.

W 1891 roku Thomas przeniósł się wraz z synami do Londynu i na West Endzie otworzył sklep pod nazwą Burberry & Sons. Tam właśnie uszył na potrzeby wojska płaszcze Tielocken, które żołnierze nosili podczas wojny burskiej w Południowej Afryce. Był to pierwowzór znanego dziś trencza, którego nazwa oznacza „płaszcz do okopów”. Tielocken spełniły oczekiwania na tyle, że w trakcie drugiej wojny światowej Burberry dostał zamówienie na pół miliona płaszczy dla wojska.

Prawdopodobnie pod wpływem wojny burskiej, powstało logo marki przedstawiające jeźdźca na koniu, trzymającego tarczę z literką B oraz chorągiew z łacińskim napisem „prorsum”, oznaczającym „naprzód”. Zbroja jeźdźca, jak i jego tarcza, symbolizowały ochronę, jaką dają innowacyjne tkaniny firmy.Torebka Burberry

Kolejnym ważnym symbolem, który podobnie jak logo i trencz, stał się znakiem rozpoznawczym Burberry, okazała się charakterystyczna krata znajdująca się na podszewkach płaszczy od 1924 roku. Haymarket Check lub też Burberry Classic Check nie wzbudzała początkowo większego zainteresowania. Zmieniła to grupa sportsmenek w trakcie letniej olimpiady w Tokio w 1964 roku, kiedy to po wyjściu z samolotu nieopatrznie przewiesiły płaszcze przez ramię podpinką do góry i tak pozowały do zdjęć fotografom. Zdjęcia obiegły cały świat, a wspomniana krata zachwyciła wielu designerów, co sprawiło, że moda na nią zachowała się po dziś dzień. Dla wielu symbolizuje ona brytyjską elegancję i wyczucie smaku.

Płaszcze Burberry nosiły takie znakomitości, jak Winston Churchill, George Bernard Shaw czy Rudyard Kipling. Ponadto zostały uwiecznione na srebrnym ekranie w filmach „Casablanca”, „Śniadanie u Tiffany’ego”, „Różowa Pantera”. W 1955 roku królowa Elżbieta II nadała marce tytuł Royal Warrant oznaczający Królewską Gwarancję nadawaną oficjalnym dostawcom dworu.

Od 2009 roku Głównym Dyrektorem Kreatywnym firmy jest Christopher Bailey, pracujący niegdyś dla Donny Karan i Gucciego. Głównie za sprawą jego i Amerykanki Rose Marie Bravo, pełniącej wcześniej urząd Dyrektora Generalnego, nastąpił owocny rozwój marki, którą odświeżono i otwarto na nowe rynki. Asortyment firmy poszerzono o ekskluzywne akcesoria: torebki, okulary, apaszki, parasole, kapelusze, buty, paski, które nieraz zdobi słynna krata. Dziś Burberry kojarzone jest przede wszystkim z innowacją, luksusem, brytyjskim stylem i ubraniami najlepszej jakości.